Friday, April 2, 2010

PANDAI2 LAR SESUAI KAN DIRI KAT TEMPAT ORANG

Hari ni aku nk citer pasal sumthink yg aku belajar dr kesilapan lalu. Bile kite kat tempat sendiri, maybe org sekeliling kiter dh biasa ngn sikap kiter n dah masak ngn perangai kiter... so diorang antara kisah x kisah jer ngn sikap kiter... tp biler dah ada kat “tempat orang lain”...... kiter kene selalu set kat fikiran kite “ini tempat orang” kiter kene pandai sesuaikan diri kiter ngn tempat org... kiter x boleh paksa orang lain ikut rentak kite... kiter gak x leh paksa orang lain ikot kehendak kiter....sebaliknya kiter yg kene ikot rentak org2 kat situ.. maybe kiter rasa agak menjengkelkan.. tp kite kene sedar ini tempat orang... kite merantau... kiter juz menumpang seketika utk mendpt sesuatu yg kiter nk...... ok skang aku nk citer kan pengalaman aku yg membuatkan aku terlintas nk sebut topic ni kat korang semua;


Sebenarnya time aku pg PLKN, itulah firstime aku berjauhan dgn family... n time tu lar firstime aku merantau,,, demi Allah, perjalanan yg singkat yg hanya 2 minggu tu lah beri aku pengalamn yg betol2 berharga dlm hidop aku... aku belajar menghargai family, kawan2 n whatever jer lar... PLKN gak jugak ajar aku... bukan semua orang boleh terima sikap kita n tabiat kiter...biasalah mulut aku ni cam sial sikit. Suke mencarot2 kan... tp demi Allah... aku x penah cakap kat org lain,,,contohnya “babi ko” “sial ko”... aku x penah ckp camtu kat org...tp maybe biasalah ramai sgt “org2 baik” kat situ (baik lar sgt) so diorang ni xleh terima tabiat aku... aku mencarot pon klau marah ngn “situasi” yg boleh kekadang buat aku panas,,, bkn aku maki kat org pon...tp aku x leh salah kan diorang,dah mind set diorang (ISHHHH.......... X BAIK MENCAROT2 BERDOSA) nk buat camner kan.... “tempat orang” lah katakan... kene pandai jage sikap... n skang Alhamdulillah aku belajar dr kesilapan lalu... n alhamdulilah skg aku berada kat n9... n diorang mmg spoting giler,,, so lantaklar aku lepas2 jer biler bercakap... TP aku x lupe limit2 nya,,, aku x berlebihan n x over(sikit2 ade lar hehe),,, ye la bkn semua org suke ngn perangai kiter,,,,


Tp aku nengok sepanjang pemerhatian aku lar ade kat negeri orang ni kan... ade lar seekor makhluk yg bernama manusia yg jantina “perempuan”,,,, bleh dikatakan ank org senang,,, aku x tahular dia ni x pandai menyesuaikan diri kat tempat org @ pura2 xpandai? Kompius aku,,,, tp x kan die x boleh berfikir kan dh besar n dh matang... aku nengok dier ni klau boleh nk ikot kepala dia jer.... dia ingat orang2 kat sini mcm makbapak n adek beradek die kot,,,nak ikot rentak n kehedak dier jer....lepas tu muke x tahu malu lar jugak... entahlah maybe dia ni xder muka kot....bleh dikatakan ramai gak lar yg x puas hati ngn dier... sampai kene pulau... ye la... nk ikot kepala dier jer,,,, orang dah naik menyampah lar... “ hello cik adik, ini bukan rumah awak yer, ini bukan rumah family awak,,, n orang2 kat sini bukan makayah awak yg nk ikut telunjuk n kehendak awak jer,,, kalau rasa2 x nak orang menyampah dgn awak,,, fikir sikit perasaan orang lain n fikir sikit tanggapan orang pada awak, klau rasa diri tu x lawa, perangai tu elok sikit eh...” nak ajer aku cakap ngn dier camtu.... kang aku cakap aku kan nnt nangis.... hati tisu!!! Menyampah aku.... perangai cam budak2... ishh... aku x nak manja2 kan adik aku... nnt perangai dier cam tu lah... selisih!!!!!
So kesimpulannya, pandai2 lar bawa diri biler ader kat tempat orang... klau x nak kene pulau,,,, n x nak kene hentam ngn orang... aku bercakap benda ni,, sbb aku belajar dr kesilapan lalu,,, DEMI ALLAH, aku cakap... biler kiter kene pulau, perasaan itu mmg sgt2 menyakitkan sekali....

1 comment:

  1. huh!
    1 luahan yg best!
    i like..
    keep it up gurlz..
    i follow u..=)

    ReplyDelete