Monday, March 29, 2010

HARGAI WANG ANDA

aku xkn ceritakan aktiviti seharian aku yg x penting kat sini, aku akan ceritakan yg boleh buat korang berfikir.selama aku sekolah n kemudian aku cari pengalaman bekerja n study kat poli... mcm2 org yg aku jumpe....ade yang bwt aku kagum... x kurang jugak yg bwt aku menyampah... and selama aku bekerja dan study kat poli ni...sebenarnya byk perangai yg aku jumpe selama aku berada kat dunia luar ni... byk jenis orang...aku nk korang berfikir yg pertamanya ialah
1.anak orang senang, tapi dia pandai berdikari, pandai cari duit,,, x menyusahkan mak bapak dia, padahal kerja yg di buat tu, boleh disamatarafkan dgn “cleaner”.aku mmg respect giler ngn dier... n sampai sekarang dia tahan kejer kat situ....kejer situ mmg aku rase mmg tersangatlah org x pandang... sbb aku 1 kejer ngn dier... aku tahu rasenyer....
2.orang yang tak berapa senang,tapi dia jugak pandai berdikari pandai cari duit... klau nengok dier,,baju2 yang terlekat kat badan dia mmg mahal... suka brg yg brand2, ,, pendek kata dia mmg high taste dlm bab2 brg ni,,, TAPI dia gunakan duit dia sendiri, guna titik peluh dia sendiri utk beli brg2 yg dia suka... TAPI bg aku, aku dh rasa mcm maner peritnya cari duit sendiri. Aku x kan hambur2 kan duit aku.. utk beli brg yg mahal2...
3.anak orang senang,ni org yg no 3 aku x berapa gemar sgt, dia pandai cari duit tu sendiri, juz dia x tahu kepayahan kejer “di bawah orang”...dia keje sendiri lar katakan. Tp aku nk cite ni bkn time dia ngh keje,, tp duit makbapak dier... aku tahu la dia ank org senang, duit selalu masok jer,,, tp dia sng2 habis2kan duit dia utk benda yg x penting... klau iyer pon tolong hargai sikit makbapak tu yg susah cari duit, bile duit habis mula lah SUSAH HATI..n kemudian....................................(paham2 jer lar eh)... wahai manusia, orang lain pon sengkek jugak, tp diorang still dapat makan,,, dapat berjalan kesini kemari... sbb diorang tahu gunakan duit diorang pd tahap yg mana...
4.orang susah, ni org yg aku kagum gak... dia tahu susah... dia pandai berjimat, tahu merhargai duit.... berdikari cari duit sendiri... dia boleh di katakan org susah, TAPI bile dpt duit yg byk,,, dia x menjadi org yg JAKUN,,, dia still dapat kawal duit dia,,, ni yg aku suke,,,
So, kesimpulannya, hargai lar duit korang... hargai diri sendiri yg pnt lelah bekerja... hargai makbapak... klau dh tahu duit tu dh cukup2 mkn,,, guna lar sebaik yg mungkin,,jgn nk menyusahkan diri dgn MENEBALKAN MUKA SENDIRI, MINTAK SEDEKAH, MINTAK PINJAM... ngn org lain.ingt org lain pun ade halnya sendiri yg lebih penting, dari bg duit diorang kat orang lain. Ingat sebelum kena!!

No comments:

Post a Comment